Maandag 28 oktober
Een effectieve strategie met alles erop en eraan, gewoon op een A4-tje. Dat is de belofte van het Strategisch Communicatie Frame, het model voor strategie-ontwikkeling dat in 2014 door Betteke van Ruler en Frank Körver werd gelanceerd. Is het frame inderdaad de grote sprong voorwaarts die velen binnen het communicatievak er in zien? Op de PCR Meet Up van maandag 28 oktober deelden ervaren en minder ervaren gebruikers van het frame in een afgeladen CiC Venture Café in het Groothandelsgebouw hun ervaringen.
Laat duizend bloemen bloeien
Het oordeel dat uit de paneldiscussie, zaalenquête en aansluitende breakout-sessies naar voren kwam, was eigenlijk heel positief. Het Strategisch Communicatie Frame wordt ervaren als een veelzijdig en flexibel middel dat je voor elk vraagstuk met een strategisch karakter kunt inzetten en dat zich op vele manieren laat gebruiken, ook voor andere zaken dan communicatie.
Die flexibiliteit blijkt ook uit feit dat je nieuwe ontwikkelingen eenvoudig in een al eerder opgesteld strategisch communicatieframe kunt inpassen. Op een A4-tje is het niet lang zoeken en je ziet meteen de impact op andere onderdelen van je strategie.
Een andere belangrijke plus is dat het frame heel geschikt is om belanghebbenden bij je strategie te betrekken. Een strategie op A4 bespreek je nu eenmaal makkelijker dan een vele pagina’s tellende presentatie of boekwerk. Draagvlak zit hierdoor bijna in het frame ingebakken, al moet je daar dan natuurlijk wel serieus werk van maken.
Strategisch kaartenhuis
Grote organisaties bijten hun tanden er vaak op stuk. Vele strategieën zien het licht maar het lijkt alsof ze allemaal op zichzelf staan. Wie duizend bloemen laat bloeien, loopt het risico dat het spreekwoordelijke wiel steeds weer opnieuw wordt uitgevonden en soms is er sprake van regelrechte tegenstrijdigheden. Die anarchie kun je het hoofd bieden door strategieën als onderdeel van een groter geheel, het strategisch kaartenhuis, met elkaar te verbinden. Door zijn overzichtelijkheid en structuur helpt het strategisch communicatie frame daar zeker bij.
Zien is geloven
Het kan bijna niet anders dan dat het Strategisch Communicatie Frame zich na deze PCR Meet Up in een toenemende populariteit mag verheugen. Hoewel het aantal huidige gebruikers onder de deelnemers betrekkelijk laag lijkt – driekwart heeft het frame nog nooit ter hand genomen – geeft bijna iedereen na afloop aan te overwegen dat in de toekomst wel te gaan doen. Bijna de helft zegt dat zelfs bij de eerstvolgende gelegenheid te gaan doen.
Deze PCR Meet Up werd mogelijk gemaakt dankzij de inbreng van communicatieadviseurs en SCF-experts Yvonne Buwalda van VESTIA, Negin van den Berg van DOCK, Saskia Wubben van Drechtsteden, Judith Wentzler van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en Anke van der Sluis die namens PCR als dagvoorzitter optrad.
Samen verder
Meerdere vakgenoten gaven aan graag in een kleine setting verder met elkaar te sparren over het frame en de toepassing ervan. Heb je interesse voor een intervisiebijeenkomst? Geef het dan aan in onze LinkedIn Community.