Deel dit bericht

Terugblik – Storytelling voor communicatieprojecten

In Het Witte Paard in Vreewijk werden we maandag 20 september door Mireille van den Berg warm verwelkomd met de deuren wijd open voor de nodige ventilatie. Na de overheerlijke mosselen en melanzane pakte René Boonstra het podium en blies het publiek omver met een staaltje techniek. 

Samenvatting

René Boonstra introduceerde het begrip storytelling vanuit de historisch context (de oude wereld voor de Joseph Campbell liefhebbers). Crossmediaal is in de nieuwe wereld een belangrijk element. Evenals de modellen the golden circle van Simon Sinek en de hero’s journey van Joseph Campbell. Hieruit rolde een nieuw model met 5 fases: expositie (introductie/proloog van het verhaal) – actie bouwt zich op – climax – afbouw – uitkomst.

Climax

Terwijl er een coronaproof windje door de zaal waaide, inspireerde René het publiek met sterke voorbeelden van storytelling campagnes zoals die van Johnny Walker, Interpolis (telefoon in het verkeer) en Evert_45 van KPN. De video van Mercedes Benz maakte indruk: een authentiek verhaal, duidelijke why, sterk script, goede spanningsboog en slim getimed op Wereld Vrouwendag. Dat je een boodschap kunt overbrengen zonder authentiek verhaal bewees KLM op dezelfde themadag. Als ultieme climax presenteerde René het 12 stappenplan uit zijn boek én verlootte hij een exemplaar. De gelukkige winnaar was Wilke Martens.

In de presentatie vind je een overzicht van het stappenplan en alle linkjes naar de voorbeelden.

Zien we je 25 oktober?

Kunst- en communicatiewandeling

Voor het volgende event van PCR gaan we op stap! Laat je inspireren door de kunst in de mooiste stad van Nederland. Klik op de button hieronder voor het programma en om je op te geven!

PCR leden ontvangen via de nieuwsbrief de kortingscode.