Deel dit bericht

4 GAVE GUERRILLA MARKETINGCAMPAGNES VAN EIGEN BODEM

Met guerrilla-marketing maak je op een verrassende manier contact met je doelgroep

Op een verrassende manier opvallen bij je doelgroep én bij de media met een bescheiden budget? Dat doe je met guerrilla-marketing. Een frisse marketingtechniek waarmee je binnen korte tijd veel aandacht van media en publiek kunt creëren. Èn een verrassend stukje merkbeleving. Dat ook nog eens lekker ludiek mag zijn. Guerrilla-marketing is een vrijbrief om je fantasie de vrije loop te laten. Met je marketingstrategie als basis.

Hoe bedenk je een guerrila-marketingcampagne?

Zoals bij alle andere marketingactiviteiten is het belangrijk om eerst te bepalen wat je met de guerrilla marketingactie wilt bereiken. Welke rol speelt deze campagne in je marketingstrategie? Guerrilla-marketing kan bijvoorbeeld goed ingezet worden om naamsbekendheid en merkherkenning te vergroten.

Als de strategische basis en het doel van de campagne duidelijk is, geef je creativiteit dan de vrije loop. Organiseer een creatieve brainstormsessie met je team om ideeën te verzamelen. Brainstormtechnieken die je daarbij kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld mindmappen en associatief denken.

Een goede guerrilla marketingcampagne voldoet aan een aantal kenmerken. Die vind je in hieronder. Hou deze kenmerken in gedachten bij het ontwikkelen van je campagne. Scoor je op alle vijf punten goed, dan kan succes haast niet uitblijven.

  • Op openbare plekken, vaak in de buitenruimte
  • Op onverwachte plekken
  • Creëert buzz en free publicity
  • Creëert beleving voor het publiek
  • Bevat een dosis humor

Toffe Nederlandse guerrilla-marketingcampagne's

Ter inspiratie hier een aantal voorbeelden van guerrillacampagnes van eigen bodem:

Bavaria babes

Voor het eerste voorbeeld blikken we terug naar het WK van 2010. Bavaria, dat geen officiële sponsor was en dus geen reclame-uitingen mocht doen, zette een Trojaans paard in om toch publiciteit te genereren. Het biermerk had zichzelf al in de kijker gespeeld door een oranje WK-jurk voor de vrouwelijke fans te introduceren. Een hit in Oranje juichland. Dit jurkje werd hét geheime wapen voor hun guerrilla marketing campagne. Tijdens wedstrijden plaatste Bavaria groepjes vrouwelijke toeschouwers in het publiek. Op een bepaald moment in de wedstrijd, onthulden deze Bavaria Babes de opvallende oranje juichjurken onder hun normale kleding. De groepen juichende knappe dames in het publiek trokken natuurlijk media aandacht. Bavaria overtrad wel de sponsorregels en kreeg een fikse boete. Maar dat creëerde alleen meer buzz rondom het merk.

The boys graffiti wall én wildplakcampagne

Om het tweede seizoen van de succesvolle anti-superhelden serie The Boys in Nederland te promoten, koos Amazon in 2020 voor een opvallende guerrillacampagne. Een uiting was een waanzinnige reusachtige graffiti wall in het centrum van Rotterdam. Hoe dat er uit zag, zie je in onderstaande video.
Naast de graffiti wall, werd ook een wildplakcampagne gelanceerd. Opvallende posters van The Boys fleurden palen en wanden van verschillende Nederlandse steden op.

Anytime Fitness Eindhoven

Ook Anytime Fitness besloot op de superhelden-tour te gaan bij de opening van hun nieuwe vestiging in Eindhoven. Samen met een flyerteam bezocht de in het paars geklede ‘Anytime superheld’ winkels en bedrijven om mensen kennis te laten maken met de voordelen van sporten bij de club. Hoe dat er uit zag, zie je in deze Facebook video.

Rabobank hypotheekpromotie

Rabobank koos voor een simpele en treffende guerrillacampagne om hun hypotheekproducten te verkopen. Op verschillende plekken in Amsterdam, waaronder te koop staande huizen, werd op de stoep een reversed graffiti-tekst gespoten: “Droomhuis gevonden in Amsterdam? Gratis oriëntatie? Bel Rabobank 06 15681497”. Een to-the-point boodschap die niet te missen is én waar je ter plekke actie op kunt ondernemen. Bekijk alle uitingen hier.

Deze blog verscheen oorspronkelijk op Versdenkers.nl

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: freepik.com