Deel dit bericht

PCMR bijeenkomst: Vier shifts die ons vak ingrijpend veranderen

Eens per jaar organiseert PCMR samen met Logeion een evenement. Op 27 november was het zover en spraken we over de Power, Boundary, Technology & Mind shift die ons leven en werk ingrijpend gaan veranderen.

 

Gastheer Cor Hospes en tafelgast Erica van Engel leiden ons door inspirerende gesprekken, met Rotterdamse ondernemers als Susanne Volder, Maarten Reijgersberg en Ton Rodenburg. Ook Journalist en onderzoeker Sander Duivestein schoof aan tafel. Samen bespreken ze wat deze shifts betekenen voor marketing- en communicatiespecialisten.


De Droominee opende met โ€˜Shifts happenโ€™โ€ฆ.. voor meer inspiratie kan je verderop de video met de rest van zijn verhaal horen.


Volgens Rishad Tobaccowala is de mind shift de belangrijkste en tegelijkertijd moeilijkste. Verschil tussen generaties wordt duidelijk. Jongeren zien niets meer in kapitalisme, maar willen voor zichzelf werken. Jongeren zijn kritisch waar ze willen werken. Ton geeft aan dat de overheid worstelt met de menselijke maat en ervaart dat het lastig is talent te werven. Organisaties moeten met een goed verhaal komen, willen mensen zich aangesproken voelen om te komen werken.


De boundary shift, grens tussen thuis/werk omgeving is verschoven. Gedrag van klanten loopt van online naar offline en door elkaar. Scheidslijnen verdwijnen, maar bedrijven blijven vaak hangen in hun oude patronen. Maarten geeft aan dat juist de combinatie goed kan werken, van online/offline, adverteren/sales. Ga er voor, experimenteer, monitor en pas aan.


De technology shift gaat over de grote gevolgen van AI (ChatGTP), 5G, blockchain. Sander gebruikt AI als sparring partner, vraagt om teksten in bepaalde stijl, vraagt 180 graden andere mening. Je moet wel weten hoe je het moet gebruiken, maar dat zelfde geldt voor Google. Volgens Sander gaat ChatGTP elke branche veranderen, dus begin er nu mee!


De power shift gaat over het verschuiven van de macht (in de wereld) van het centrum naar de hoeken. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst de landen in het Oosten, China, India. Maar het gaat ook over verschuiving van macht van bedrijven naar mensen. Recensies kunnen een bedrijf maken of breken. Suzanne adviseert haar klanten om eerlijk te zijn over hun bedrijf en producten en te investeren in een relatie met hun klanten.

Tobaccowala: โ€œJe kunt marketing niet meer doen zoals 15 of tien jaar geleden. Dat is echt voorbij. Reserveer minimaal een uur per dag om je te blijven ontwikkelen.โ€ En kom vooral ook naar PCMR bijeenkomsten voor inspiratie en leren.


We nodigen je graag uit om een volgende bijeenkomst mee te maken. Wel geven we enkele tips van onze sprekers: streef naar continue verbetering, durf te falen, omarm verandering, investeer in leren en je ontwikkeling en bevorder een cultuur van open communicatie en samenwerking.


Wil je meer weten over de theorie achter de vier shifts van Rishad Tobaccowala? Dan volgen hierbij 3 linkjes.


https://rishadtobaccowala.com/blog/the-four-shifts-an-overview
https://www.thecontinuum.online/features/rishad-tobaccowala-on-the-four-shifts-implications
https://www.corhospes.nl/posts/storytelling-en-spreadsheets


De volgende bijeenkomsten van PCMR zijn in 2024 op:

โ€ข 15 februari
โ€ข 9 april
โ€ข 27 juni
โ€ข 12 september
โ€ข 19 november

 

Noteer alvast de data in je agenda โ€“ dan zorgen we samen voor een shift in ons netwerk en kennis.