Deel dit bericht

Nieuwe PCR stijl is op en top Rotterdams.

De huisstijl van PCR was na jaren trouwe dienst aan een opfrisbeurt toe. Lot van Beek heeft de nieuwe visuele identiteit vormgegeven. Benieuwd naar Lot? En naar hoe ze tot dit ontwerp is gekomen?

De huisstijl van PCR was wel aan een opfrisbeurt toe. We hebben overwogen om een bestaand lid te vragen om de nieuwe huisstijl te verzorgen maar wilden geen leden voor het hoofd stoten of uitsluiten. Na een stemming is door het bestuur gekozen voor Lot van Beek. Aan haar de eer om voor de vereniging van Rotterdamse communicatieprofessionals het visuele imago vorm te geven. Maar wie is Lot van Beek en hoe is ze zo gekomen tot dit ontwerp?

 

Kun je wat vertellen over jezelf?

Ik heb een niet hele traditionele achtergrond: ik maakte zowel de middelbare school als de kunstacademie (WdKA) niet af. Daartussen heb ik wel 4 jaar op het grafisch lyceum gezeten. Ik liep in die tijd stage bij DC, een ontwerpbureau in Delfshaven dat inmiddels niet meer bestaat. Martijn Rietveld en Joey Vermijs, de eigenaren, inspireerden me om serieus met het vak aan de slag te gaan. Zij konden dingen die ik niet kon maar wel wílde kunnen. Ik heb het met vallen en opstaan geleerd: ik begon ruim tien jaar geleden op het hoogtepunt van de financiële crisis zonder diploma op zak op de arbeidsmarkt en begon zodoende als DTP’er bij een plantenkweker. Niet de baan waarvan je droomt als je je inschrijft voor de kunstacademie. Daarna heb ik me via designbureaus en reclamebureaus steeds een stukje verder ontwikkeld, en vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar het freelance bestaan. Ik heb een vrij diverse achtergrond wat design betreft. Ik heb veel packaging design gedaan, weet veel van print en druktechnieken, maar hou me ook bezig met webdesign, illustratie en art direction. Ik werk soms als ‘vliegende keep’ bij reclamebureaus op locatie, maar heb vooral veel eigen opdrachtgevers op het gebied van branding. Ik vind het leuk om nieuwe merken uit de grond te stampen, of bestaande merken een nieuw gezicht te geven. De afwisseling daarin is te gek: de ene keer werk je voor een zakelijke start-up, de andere keer neem je de complete rebranding van een bordeel voor je rekening.

 

Kun je in je eigen woorden een vertaling geven van de opdracht; wat had PCR nodig?

De huisstijl van PCR mocht van mij wel wat Rotterdamser. De bestaande huisstijl was vrij tam: een zachte kleur, een priegelig logo, niet heel veel persoonlijkheid. Ik zocht naar iets met meer zelfvertrouwen. Key words: professioneel / creatief / open / modern / Rotterdams. Wie mijn werk bekijkt (lotvanbeek.nl) ziet dat ik van grote gebaren hou: sprekende kleuren, heldere typografie en no nonsense beeldtaal.

 

Wat is je motivatie voor het ontwerp en hoe ben je ertoe gekomen?

Ik werkte met 2 pijlers: de no nonsense houding van de stad, geen gefriemel dus. En onze moderne architectuur: een symbool van groei. De vormen in isometrische projectie bieden mogelijkheden om te variëren met vorm en compositie, om te spelen met een mix tussen 2D en 3D, maar bieden ook houvast in de vorm van een grid. In eerste instantie koos ik voor een ingetogen kleur en liet ik de vormen het werk doen, maar vanuit PCR was er de wens om met Rotterdams groen te werken en wat meer te knallen. Zo is er een stijl ontstaan die vrij ‘in your face’ is.

 

Waar ben je het meest trots op?

Er is een modulaire stijl neergezet waarmee PCR goed zelf aan de slag kan. Er is ruimte voor experiment, met voldoende houvast voor een consistente uitstraling. Ik hou niet van compleet rigide, dichtgetimmerde huisstijlen en vind het leuk om te zien wat mensen maken met de bouwstenen die ik heb aangeleverd. Zo kon PCR met deze basis goed zelf aan de slag, met bijvoorbeeld het ontwerp van de website en de nieuwsbrief.