“Als de bij uitsterft, volgt de mensheid 3.5 jaar later…”
Dat is één van de vele ijzersterke oneliners die Kees Klomp deelt met een zaal van zo’n 150 communicatie professionals in een ijskoude zaal van de Hogeschool van Rotterdam op maandagavond 12 december.
De context?
Hij legt uit dat wij als mensheid ons de afgelopen 2 á 3 eeuwen steeds meer zijn gaan focussen op onze individuele ontwikkeling. En bovendien heeft na de Tweede Wereldoorlog het gedachtengoed van de neoliberale economen alle westerse economie onderwijscurricula gemonopoliseerd. Onze vooruitgang als maatschappij zijn we gaan meten in de vorm van Bruto Binnenlands Product, wat een afspiegeling vormt van de mate van welvaart van een economie.
Maar nu we in de Westerse wereld geen additioneel geluk meer ervaren met het behalen van nog meer welvaart, blijkt die manier van vooruitgang meten niet meer afdoende. Volgens Kees Klomp is er een transitie gaande naar een Betekeniseconomie waarvan het succes niet alleen wordt uitgedrukt in de mate van welvaart, maar ook in de mate van welzijn en welbevinden. Een economie die zich heeft aangepast aan de “natuurlijke huisregels” en die de gezondheid van de aarde borgt.
Deze transitie gaat gepaard met de realisatie dat het tijd is voor het tonen van onze bescheidenheid, en dat we ons gedragen naar wat we als mensheid zijn: slechts één onderdeel van het grotere geheel.
“Het huidige economische model werkt niet meer” was feitelijk de conclusie waarmee Kees de avond begon. Maar zijn betoog is constructief van aard en hij is ervan overtuigd dat we onze brainpower, handen en ons vermogen tot samenwerken ook kunnen inzetten ten gunste van het systeem.
Om dat te doen hebben we als mensen handelingsperspectief nodig, een antwoord op de vraag ‘wat kan ik doen om een bijdrage te leveren aan die transitie naar een nieuw systeem?’ Hij nodigt de zaal uit om mee te denken over hoe communicatieprofessionals daar inspiratie voor kunnen generen, in plaats van het “blijven verkopen van pertinente onzin zodat bedrijven nog meer winst kunnen maken” (zoals hij zijn eigen 15-jarige carrière als communicatieprofessional omschrijft).
Kees laat ons kennismaken met drie inspirerende verhalen en de creatieve breinen erachter. Ze dienen als voorbeeld van hoe we mensen tot actie kunnen verleiden met een goed verhaal. Kees deelt voorzichtig dat hij pas een maand of zes geleden tot het inzicht is gekomen dat mensen dat echt nodig hebben om hun gedrag te veranderen. Alleen feiten en data zijn niet voldoende.
Rik van der Velden, de oprichter van Grijsgroen (één van de drie voorbeelden die Kees aandraagt) verwoordt het als volgt: “Als je oog krijgt voor de natuur dan wordt de transitie die ‘moet’ gebeuren, opeens iets wat je heel graag wil.”
Dus: laat je verleiden tot gedragsverandering door een onweerstaanbaar goed verhaal over een mooiere toekomst! En als je dat verhaal niet vindt, misschien is het dan tijd om het zelf te gaan maken…
Dit artikel is geschreven door Laura Taal-Groeneveld
14 jaar duurzaamheidsprofessional in de internationale private sector en oprichter van REVIVER.network:
“confront your concerns for the future and turn them into action today”.
fotografie: Beke Olyrhook