Deel dit bericht

Verslag PCR-sessie trendwatching

Trends van alle kanten belicht. Lees nu het verslag van de PCR thema-avond van 9 maart in kantine Walhalla. Een snelcursus trendwatching door Cindy Mirande van Versdenkers, Kim Stolk van Hogeschool Rotterdam over visuele trends op Instagram, en Ron de Koning van gemeente Rotterdam over inclusiviteit in gemeentelijke communicatie.

Maandagavond 9 maart, 18 uur. Katendrecht. Een volgepakte kantine Walhalla aan de Rijnhaven, die nu nog ietwat desolate watervlakte, ingeklemd tussen Montevideo, de Fenixlofts en andere hippe woonlocaties, zich verkneukelend in een aanstaande herrijzenis als futuristisch drijvend stadspark.

 

Wat is trendwatching?

Cindy Mirande van Versdenkers trapt het programma af met een stoomcursus ‘trendwatching’. ‘Connecting the signs’, dat is waar ‘trend forecasting’ over gaat. Wel lastig dat je met al die ‘mega-trends’, ‘macro-trends’ en ‘micro-trends’ nog wel eens verstrikt wil raken in een ‘trend paradox’. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig kun je met een ‘evidence wall’, een met gekleurde post-its beplakt stuk muur, weer enige orde in de chaos scheppen. 

Dat trendwatching zelf ook een trend is, maakt het er allemaal niet makkelijker op, zeker niet in een stad waar men nu eenmaal liever met de poten in de modder dan met het hoofd in de wolken verkeert. Het tweede deel van de avond staat met twee breakouts dan ook helemaal in het teken van de praktijk.

 

Visuele trends op Instagram

Spontaniteit, kwetsbaarheid en retro. Dat zijn enkele van de visuele trends die Kim Stolk waarneemt op Instagram. Het héle en echte verhaal van de organisatie vertellen, dat is waar het volgens Kim steeds meer om draait. De visuele mogelijkheden van Instagram zijn daarbij onmisbaar, zeker voor wie millennials en generatie Z wil bereiken. Meer over visuele trends op Instagram lees je in dit artikel van Kim op Frankwatching.

 

“Jouw taal is niet zijn taal.” Inclusieve communicatie bij Gemeente Rotterdam

Ron de Koning van gemeente Rotterdam vertelt over Relax! Dit is Rotterdam, een onderzoek dat  de gemeente liet uitvoeren naar het inclusiviteitsgehalte van haar communicatie. Enkele bijna tragikomische voorbeelden uit het onderzoek illustreren hoe het omarmen van een trend in de praktijk tot lastige paradoxen en andere obstakels kan leiden. Ondanks alle goede bedoelingen ogen de gemeentelijke communicatie-uitingen soms allesbehalve inclusief. Het onderzoek heeft gemeente Rotterdam dan ook waardevolle inzichten opgeleverd bij haar streven om elke Rotterdammer in haar communicatie een gezicht te geven en voor iedereen aansprekend te zijn.

 

PCR Trends in communicatie