Ton Rodenburg is strategisch adviseur employer branding. Hij begon zijn carrière in de uitzendwereld bij Randstad en werkte lange tijd aan bureauzijde als communicatiestrateeg bij ARA in Rotterdam. Begin 2019 was Ton een van de oprichters van bureau ClubgeistBVH, gevestigd in het monumentale Industriegebouw (HIG) aan de Goudsesingel in Rotterdam.
Hoe ben je in het employer branding-vak gerold?
Dat was eigenlijk toeval. Na mijn studie ging ik aan de slag bij Randstad. Als vestigingsmanager werd het kijken naar organisaties vanuit het perspectief van medewerkers mij met de paplepel ingegoten. Vanuit die ervaring werd ik gevraagd om binnen ARA een employer branding-unit op te richten.
Wat is voor jou de essentie van employer branding?
Met employer branding wil je als organisatie een plekje veroveren in zowel hoofd als hart van bestaande en potentiële medewerkers. Net als bij product branding begint dat met het maken van duidelijke keuzes over wie je bent: de ziel van de tent. Je wil uiteindelijk mensen aantrekken die zich thuis voelen bij jouw waarden en cultuur. Employer branding is meer dan communicatie. Het gaat ook om in verbinding met leiderschap en HR te bouwen aan intrinsiek goed werkgeverschap: ‘a great story’ en om dat werkgeververhaal vervolgens ook goed te vertellen. Daar ligt de cruciale rol voor interne- en arbeidsmarktcommunicatie.
Wat komt er aan bod in jouw masterclass employer branding?
Aan de hand van een aantal zelf ontwikkelde modellen en verschillende praktijkvoorbeelden laat ik zien hoe je als organisatie een sterk werkgeversmerk bouwt. De cruciale rol van cultuur staat hierbij centraal: ‘branding by culture’. We kijken ook naar het perspectief van onze wonderlijke wereld nu. Wat betekent employer branding vandaag? Hoe maak je de belofte aan talent meer ‘corona-proof’? Hoe blijven we betrokken en geïnspireerd in deze bijzondere tijd van thuiswerken en thuiszorgen en van (economische) onzekerheid. Ik kijk ernaar uit deze en andere vragen met elkaar te verkennen en op zoek te gaan naar nieuwe antwoorden.