Theater ’t Kapelletje was op maandagavond 15 september tot de nok toe gevuld met leden én aspirant-leden van PCMR. Meer dan 50 enthousiaste marketing- en communicatieprofessionals uit Rotterdam en omstreken kwamen luisteren twee topsprekers: Helmi Geeve over personal branding en Erwin Oskam over B2B branding. Twee verschillende invalshoeken, maar allebei met een vergelijkbare krachtige boodschap: durf te kiezen, vertel jouw eigen verhaal en blijf trouw aan wat je merk of persoon écht uniek maakt.
Helmi Geeve & The Brand Me
“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”; volgens Helmi laat dit oer-Hollandse spreekwoord precies zien hoe je personal branding niet moet aanpakken. Als professional bén je een merk. En dat merk vraagt om regie over jouw eigen verhaal: zorg dat jij de baas bent over wat er over jou gezegd wordt.
Helmi daagde ons uit om eens goed in de spiegel te kijken en te bedenken:
• Wat is je purpose, waar sta en ga je voor?
• Wat maakt jou uniek?
• Waar word je blij van?
Een sterk personal brand is geen glad praatje of perfect plaatje. Het draait om autoriteit en authenticiteit. Juist de verhalen over je achtergrond, je drijfveren en jouw geheel eigen pad maken dat mensen je onthouden.
Erwin Oskam: van roepen naar raken
Daarna nam Erwin ons mee in de wereld van B2B branding. Hij vertelde dat we in marketing veel te veel gericht zijn op het left brain thinking, het rationele denken, met aanbiedingen zoals “3 halen, 2 betalen”. Het leeuwendeel van onze tijd en budgetten gaat naar productmarketing of performance marketing, terwijl je uiteindelijk veel betere resultaten behaalt als je inzet op brand marketing. Sterke merken voelen goed en worden daardoor een vanzelfsprekende keuze.
Erwin’s pleidooi is dus: bouw aan een geweldige Brand Experience (BX). Net zoals we User Experience (UX) en Customer Experience (CX) kennen, maar dan onkopieerbaar. Want producten en technieken kun je kopiëren, maar merkbeleving niet.
Ook gaf Edwin vier gouden tips om brand experience te laten slagen:
1. Jouw verhaal moet echt waar zijn
2. Het moet onderscheidend zijn
3. Je moet er trots op zijn
4. Je moet goed duidelijk maken wat het voordeel is voor de klant
En als je dit eenmaal goed doet: hou vol!
Inspiratie en ontmoeting
De presentaties werden enthousiast onthaald door de leden en zorgden voor veel gespreksstof tijdens de borrel achteraf. Want dat is misschien nog wel de grootste kracht van PCMR: elkaar ontmoeten, ideeën delen en samen vooruitkijken.
Save the date
De volgende PCMR-bijeenkomst is er ook weer één die je niet wilt missen. Die bijeenkomst is op donderdag 27 november en staat in het teken van crisiscommunicatie. Meld je direct aan!
Iedereen in de regio Rotterdam met hart voor communicatie en marketing is van harte welkom als lid van het Platform Communicatie Marketing Rotterdam. Word lid!